Del
1: M-BJ fortæller om slægten og familien og en opvækst under
besættelsen, om
børnesprog, om barnets fascination af musikalske voksne, om hvad
kommunister kan genkendes på, om fællesskabet i FDF og om den unge
mands oplevelser på
egen hånd i England og om Høng Højskole.
Del 2: M-BJ fortæller om
teologistudiet på Københavns Universitet, om et studiejob med kortlægning af
kalkmalerier og en begyndende systematisk rubricering af det indsamlede materiale
på en af landets første datamater, om at være lærer på Emdrupborg Seminarium, om RAFs store flyopvisning efter besættelsen, om Danmarks flyvemuseum i Billund og de flytyper, han fik
skrabet sammen som museumsdirektør, om museets deroute, om glæder og sorger ved præstegerningen ved
Sct. Andreas Kirke i Gothersgade og kirken på Kommunehospitalet i København, om bevægelsen "Vandrer mod lyset", om
orgelsamlingen i Sct. Andreas Kirke – alt sammen krydret med små, humoristiske
klummer.
Del 3: M-BJ fortæller om
pensionering, et lille fristed nær Sorø, 3 års arbejde som frivillig præst (med
hustruen Marie som vigtig medhjælp) for danskere i Genève og andre storbyer i
Schweiz, forskellige prædikesteder, om foredrag for konfirmandforældrene (!) om
de forskellige reformerte bevægelser styret af
Calvin og Zwingli med beskrivelse af deres indbyrdes stridigheder og
forskelle fra Luthers og katolicismens opfattelser (Nogle af disse religiøse
ledere kan bedst betegnes som religionskrigere), om økumeniske gudstjenester, menighedsrådsmøder,
bryllupper, en mærkelig flersproget samtale, baptisterier,
udflugter til Frankrig, fascinationen af Rhoneflodens vilde strøm og en juleprædiken
i Genève 2006.
Del 4: M-BJ fortæller om H. C. Andersen og Spaniens gensidige - temmeligt kølige - forhold, om Thorkild Ranums religiøse kunst, om arbejdet igennem 4 vinterhalvår som frivillig præst for den danske kirke øst for Málaga (atter med hustruen Marie som uundværlig medhjælp), om efterårets indledende gudstjeneste under åben himmel på en tidligere tærskeplads, udlandsdanskerne, spansk kontra dansk mentalitet, vandreklubben, prædikesteder, organister, hulemalerier, Garumanlæg, skønne steder i bjergene og fascinationen af kunst og krukker.
André Palsgård, februar 2022 Klik og få bogens sider frem som pdf-filer Omslag Side 1-350
Om at skrive klummer
Et af de typiske kendetegn er, at klummeskribenterne
ofte er provokerende, kommer med nye vinkler på emnet og tit har et friere
sprog end avisens eller tidsskriftets øvrige skribenter har og kan fremstå
studentikose i fremlæggelsen af emnet. Der er i det at skrive klummer en frihed
i anvendelsen af sproget, som kan nærme sig satiren eller humoren brugt
enigmatisk.
I årene 2004–2005, mens jeg sad som sognepræst i Sct.
Andreas Kirke, Vor Frue provsti, skrev jeg på opfordring en månedlig klumme i
bladet NANSENSGADE, som var en månedlig publikation udgivet af en gruppe
ildsjæle til gratis uddeling i kvarteret i firetusinde eksemplarer.
Her på kroen hos hinanden Carmina Burana »Sange fra Beuren« er en omfattende
samling af middelalderlig verdslig digtning, som er opkaldt efter klosteret i
Benediktbeuren i Bayern, hvor samlingen efter mange års glemsel igen så dagens
lys i 1803.
Samlingen består af henved 320 sange, som er blevet
samlet i 1200-tallet i Kärnten eller Tyrol, og som rummer eksempler på digte,
også kaldet vagantviser, skrevet fra 1000- til 1200-tallet.på middelalderlatin og i mindre grad på middelhøjtysk og provençalsk.
I samlingen er der en hel del kærlighedsviser og nogle
digte med moralske- og samfundssatiriske tekster. Hertil finder man enkelte
drikkeviser og noget, der kan ligne sanglege. Studenter og vandrende munke og
bortløbne præster, og andre løse fugle fortalte gennem digtningen om deres liv
og færden på landevejene og på kroer og værtshuse, og hvor de nu i øvrigt
færdedes.
Den kunstneriske kvalitet er meget varieret, men det
interessant ved vagantviserne er, at det er her i vor litteraturhistorie, man begynder
at rime. Hverken de gamle romere eller grækerne kendte til at rime, sådan som
vi kender til det i dag. Det var vaganterne, der lærte os at skrive digte med
rim.
Her kommer et digt om livet på værtshuset. In Taberna
sumus quando. M-BJ maj 2022
Samtale om Søren Kirkegaard Søren Kierkegaard (1813-1855) blev begravet fra Vor Frue Kirke, og kirken var fyldt. Studenterne dannede
kreds rundt om kisten, men repræsentanter for kirken, universitetet eller litteraturen var der ikke mange tilstede af.
Stiftsprovsten E. C. Tryde forestod
den kirkelige handling, og efter højtideligheden blev kisten ført til Assistens Kirkegård fulgt af en stor skare. Efter jordpåkastelsen trådte lægen Henrik Lund frem. Han var Søren
Kierkegaards nevø og ønskede at holde tale, hvilket Stiftprovst Tryde dog
forgæves forsøgte at forhindre ham i. Af Lunds tale fremgik, at hans morbror havde været kirkens store
modstander, og at man med den kirkelige begravelse havde bemægtiget sig ham
efter døden. Henrik Lund følte, at kirken, som Kierkegaard i den grad havde
taget afstand fra og gjort til grin, nu valgte at tage ham til sig og dermed
ikke udviste nødvendig respekt. Efter nevøens mening var morbroren netop imod
den "officielle kristendoms" gudsdyrkelse. Stiftsprovst Tryde forlangte en undskyldning fra H. Lund, som han fik.
Herudover fik han ham idømt en bøde på 100 rigsdaler.
Søren Kierkegaard undlod bevidst at lade sine
ansigtstræk forevige; hans udseende, mente han, ville blot distrahere
eftertidens læsning af forfatterskabet. I en periode mod slutningen af sit liv
blev han uden at vide det dagligt iagttaget på sin spadseretur i Københavns
gader af den unge grafiker H. P. Hansen. Fra sit vindue i en høj stue eller mezzaninetage
tegnede H.P. Hansen ham fra en let skrå vinkel. Kierkegaard er sommerligt klædt med bredskygget
hat og uden overfrakke. Blyantstegningen er udført enten i 1853 eller i 1855,
der var den 42-årige filosofs sidste sommer. Det formentlig vellignende portræt, der var i
privateje indtil 1984, findes på Frederiksborgmuseet.