Denne sides indhold:
Mads-Bjørn Jørgensen: Sct. Andreas Kirke - historie, arkitektur og inventar (Kirkens
pjece 2007)
Se pjecen i sin originaludgave
Jeg har enkelte pjecer på lager. Den kan erhverves ved henvendelse til:
André Palsgård
Kildebakkegårds Allé 23
2870 Dyssegård
tlf. 20150985 apalsgard@gmail.com
2) Kirker kommer ikke af sig selv
3) Kirken under besættelsen
Det
var nu så som så med vedligeholdelsen for hen ved ti år senere var den "ødde
och wordineridtt" [Øde
og uordineret (uordenlig)],
som Mester Lavrits Madsen Bøssestøber skriver i sin indberetning, og det skal
nok være rigtigt, for kirkegårdens vedligeholdelse sorterede under ham. Som en
af Københavns hæderligste og mest ansete borgere var han rådmand i byen og
tillige kirkeværge for Vor Frue kirke, som dengang hørte under Københavns
Universitet og som sammen med S. Nikolaj Kirke, Helligåndskirken og fra
Trinitatiskirke (Helligtrefoldighedskirke) udgjorde byens hovedkirker.
Mester
Lavrits Madsen Bøssestøber, der døde i 1570, var altså en betydningsfuld
mand, som på et tidspunkt efter 1559 greb gåsefjeren og skrev en kort beretning om kirkegården og kapellet uden for
Nørreport. [Skriftet
må være udfærdiget efter Chr.3.s død 1559 (kongen omtales som salig) og
inden MLMB’s død 1570].
Skriftet må nok forstås som et forsvar over for de angreb, han blev
udsat for, og som drejede sig om, at han som kirkeværge ikke havde passet
kirkegården ordentligt.
En
gruppe Dannekvinder henvendte sig til Lavrits og bad om, at der måtte blive
rejst et kapel på kirkegården, så man kunne komme indendørs, når man ved
begravelserne skulle høre de ofte ret lange ligprædikener, som dengang var
skik og brug.
Lavrits
Bøssestøber gik fra byens råd til kongens råd med sit andragende og fik til
sidst udvirket, at der med støtte fra byens kirker blev bygget et kapel, som
efterhånden overgik til at være sognekirke for den nye bebyggelse, der skød
op omkring kirkegården.
På
et kort over København fra 1585, som nok er det ældst kendte af byen, kan man
se kirkegården og kapellet omgivet
af plankeværk og træer.
Kirken
skulle være at betragte som en filialkirke af Vor Frue Kirke og derfor bekostes
af Vor Frue Kirkes midler, men professorerne ved Universitet, der ejede Vor Frue
Kirke, mente, at det var rimeligt, at byen deltog i bekostningen, hvad byens
vise fædre sagde nej til under henvisning til, at de ikke var nævnt i kongens
brev om kirkebyggeriet.
Så
fandt professorerne på, at man kunne bruge den gamle kirkebygning, der var et
solidt bindingsværkshus, ved at skalmure den og eventuelt bygge et kapel til, så
meget desto mere som der allerede fandtes både stole og altertavle i den gode
bygning, som det under alle omstændigheder ville være synd at rive ned. Men
murermesteren sagde nej. Hvis kongen havde beordret, og Universitetet havde
bestilt en ”evigvarende Bygning”, så kunne han ikke løse opgaven medmindre
det blev en helt ny grundmuret bygning, og sådan blev det med tårn og det
hele.
I december 1624 gav Christian 4. et hus, der lå lige ved kirkegården, til embedsbolig for præsten. Ejeren Peder Iversen var død uden at efterlade sig arvinger, og ejendommen var derfor tilfaldet kongen. Få dagen før kongen i 1625 drog af sted med hæren på det ulyksalige krigstogt i Tyskland, nåede han at udfærdige tre breve om den nye kirke uden for Nørreport.
I det ene befalede han, at der på kirken skulle sættes et tårn, tækket med spån, i det andet brev kaldte han Thor Rasmussen til at være præst ved kirken og i det tredje bestemte han, at Universitetet sammen med den kongelige lensmand og fire af sognets bedste borgere skulle have kaldsretten til embedet, hvilket ville sige, at de tre parter i fællesskab bestemte hvem, der fremover skulle være præst ved kirken. Selv om der med Thor Rasmussens ansættelse var kommet præst ved den nye kirken, stod den ikke færdig før i april 1628 hvor den blev indviet den 18.juni af biskop H.P.Resen, men da havde pastor Rasmussen for længst forladt kirken uden for Nørreport til fordel for et embede som general-provst på Gulland og sognepræst i Visby på Gotland.Man
havde i forvejen sikret sig at alle kandidater var indforstået med i givet tilfælde
også at overtage enken, der heldigvis var ”integerrimae famae mulier” - en
kvinde med et uspoleret rygte. Efter en bøn i kirken, hvor lodkastningen blev
lagt i Herrens hånd, stillede man op og kastede lodderne, og Peder Iversen Munk
vandt.
Han
blev derefter sognepræst i Hvidovre (Ovre), tredje kapellan ved Vor Frue Kirke
og sognepræst ved den Nye Kirke uden for Nørreport. I hans embedstid fik man
ansat en organist ved kirken, som i 1644 var blevet forsynet med et orgel.
Herudover fandtes der i kirken en
altertavle, som var Vor Frues højaltertavle fra 1569, altersølv, der senere
kom til Trinitatis Kirke, en pengeblok, en lysekrone, som senere kom til Vor
Frue Kirke, et tårnur og flere klokker.
I
august 1654 døde Peder Iversen Munk og blev uden vederlag nedsat i hans fader
borgmester Iver Povelsens grav i Vor Frue Kirke. Hans efterfølger Hallandsfaren
Bent Olufsen slap for at overtage sin formands enke, men måtte betale hende det
sædvanlige ”Nådesår”, hvortil hun af den Ny Kirkes indkomst fik 12
slettedaler om året til husleje.
Fire
år efter Bent Olufsens tiltræde fik general Hans Schack den 9. august 1658
ordre til at nedrive og afbrænde forstæderne og deres Ny Kirke, for at de
svenske tropper ikke skulle kunne søge tilflugt der, hvis det skulle komme
dertil at alle fredsforhandlinger mislykkedes og Karl Gustav skulle finde på at
angribe København, som man var fast besluttet på at forsvare til det sidste.
Man
håbede på fred, og trak nedrivningen i langdrag. Først da det stod helt
klart, at nu kom svensken, sprængte man i al hast kirken i luften efter at have
fjernet inventaret. Klokkerne måtte man dog lade hænge, dem var der ikke tid
til at tage ned. Senere i 1660 søgte man at finde resterne i ruinerne fra tårnet,
uden at vi kan afgøre om det lykkedes.
Spørgsmålet om, hvor kirken og kirkegården lå, har aldrig været undersøgt af museumsfolk eller andre, der kunne have interesse i at få den placeret, så vi har ikke nogen sikker viden om hvor den var at finde. Det eneste vi ved er, at den lå øst for vejen, der fra Nørreport førte over dæmningen mellem Sortedamssøen og Peblingesøen.
På et kort i Frederik 5’s atlas fra 1741-43 ser man en kirkegård afbildet, der ligger øst for hovedvejen – Frederiksborggade – og nord for Farimagsgade.Man
kan få et begreb om, hvad der skete i de sidste årtier af 1800-tallet ved at
iagttage årstalsangivelserne på ejendommene i Nansensgade og tilstødende
gader. Det var håndværksvende og ufaglærte, kuske og tjenestepiger, koksopbærere
og skraldemænd, der bosatte sig i de nyopførte ejendomme og befolkede de
hurtigt voksende kvarterer.
Den befolkning, der indvandrede til byen kom fra landet, hvor de havde været omfattet af den sogneinddeling, som havde dækket landet i mange år - ingen ved vel rigtigt hvor mange. Nu voksede der ny brokvarterer op, hvor der i forhuset og i de fem baghuse kunne bo tæt ved tusind mennesker, som til eksempel i Sct. Johannes sogn skulle dele sognekirken med halvfjerdstusinde andre indflyttere.
De sociale forhold var beskedne - meget ofte usle med fattigdom,
arbejdsløshed og sygdom, mens de kirkelige forhold var præget af for store
sogne. På grund af de få kirker og præster til den meget store befolkning
blev de kirkelige handlinger masseprodukter i form af bunkebryllupper, hvor syv
unge par blev viet ad gang, hold efter hold lørdagen igennem kun afløst af
massedåb og begravelser.
Selv
om den politiske agitation var hidsig ude på venstrefløjen, var det dengang utænkeligt,
at man ikke var døbt endsige konfirmeret og det var en skændsel at komme i
jorden uden gejstelig medvirken.
I
1895 fandt Kirke- og Kultusministeriet, at tiden var inde til at udskille det
nye sogn, og den 25. november blev det meddelt, at man kunne dele Skt. Johannes
sogn efter de foreslåede retningslinier og under navnet Skt Johannes søndre
sogn oprette et nyt sog med ca. 25.000 indbyggere, 2 præster, men uden at have
noget kirke.
Højmessen
om søndagen skulle finde sted i Bethesda på Grønttorvet, og de kirkelige
handlinger skulle foregå i de forskellige kirker i det indre København og i
Skt. Johannes Kirke.
Men
der var delte meninger om kirkebyggeriet i København, for hvem skulle bygge, og
for hvilke midler?
I
1888 havde man på Christiansborg vedtaget en lov, der skulle gælde fem år, og
som muliggjorde, at man over den kommunale ligning kunne opkræve en kirkeskat
til at vedligeholde eksisterende kirker eller til at opføre nye for.
Selv
om loven sådan set var udløbet i 1893 blev den ikke desto mindre det store
diskussionsemne, da Borgmester N. H. Hansen i borgerrepræsentationen fremlagde et
forslag om at yde 120.000 kr. til den ny kirke.
Uenigheden
var stor, og der var en ikke ubetydelig modstand mod at yde så stort et beløb
til en ny kirke. Man frygtede det kunne blive begyndelse til et mere omfattende
kirkebyggeri i København, som man mente måtte være Københavns kommune
principielt uvedkommende. Kommunen skulle ikke blande sig i Folkekirkens sager -
kirkebyggeri måtte være et anliggende for staten.
I andre tilfælde hvor ligningen havde været med til at finansiere kirkebyggeri, havde det været sognet selv, der var blevet pålignet en kirkeskat. Det havde været praksis helt tilbage til 1870 at kommunen på denne måde hjalp kirkebyggerier igang, men i tilfældet den nye kirke i Nørrevoldkvarteret skulle ligningen gælde hele kommunen.
Sagen vakte en ikke ubetydelig opsigt og pressen tog ivrig del i
diskussionen og det gjorde ikke interessen mindre og argumenterne svagere, at
der fra tid til anden var kommunevalg og at byen var en slagmark for de
politiske partier.
Man
diskuterede principper, og man diskuterede beløbenes størrelser.
Stærke kræfter søgte at holde om end ikke kirken ude af byen så dog at holde den nede. Man ønskede ikke at Indre Mission, som havde fået øje på København og de forhold den hurtigt voksende befolkning levede under skulle få fodfæste i byen. Men de indremissionske præster i byen havde i 1866 efter et stort møde i Bethesda på Grøntorvet startet et "Arbejde for de vantro masser i hovedstaden", et arbejde som dels skulle gøre noget ved den voksende vantro i befolkningen dels skulle lindre på den sociale nød, uden at man havde gjort sig klart, hvordan det sidst mål skulle nås.
Fra den spirende arbejderbevægelse og ikke mindst fra kulturradikale kredse med dagbladet Politiken som talerør, lød der mange stærke ord, og spørgsmåler blev formuleret om det var præsterne, der skulle regere byen eller det var borgerne, der skulle være herre i deres eget hus.Det
pricipielle forhold mellem kommunen og folkekirken blev drøftet, og mange fandt
at man skulle holde dem adskilt. Folkekirken modtog økonomisk støtte fra
staten og præsterne modtog betaling for de kirkelige handlinger, men nogen
egentlig kirkeskat var der ikke tale om, det gamle tiendesystem fungerede ikke længere,
men var kun delvist blevet afløst af noget nyt.
Staten
havde i 1893 i forbindelse med ved
finanslovdebaten på sin side sådant set tilkendegivet at, man ville deltage i
kirkebyggeriet i byen ved at forslå, at staten over en 10-årig periode ydede
24.000 kr. pr. år til det københavnske kirkebyggeri, mod at Københavns
Kommune stillede grunde til rådighed, eller - hvis det ikke kunne lade sig gøre
- støttede byggeriet økonomisk.
Der rejste sig en voldsom debat om kommunernes indblanding i og medfinansiering af kirker og argumenterne gik på kryds og tværs af kirkelige og politiske tilhørsforhold.
Således gjorde præsten H.Ussing sig til talsmand for at kommunen ikke skulle blande sig i kirkebyggerier, det måtte være staten og de frivillige bidrag fra borgerne, der skulle være det økoniomiske grundlag at rejse kirker på.
For
modstanderne var det en kærkommen udtalelse fra en kirkens mand selv om den nok
fra hans side var udtryk for et ønske om, at undgå kommunalpolitisk indblanden
i de kirkelige forhold. Man ønskede ikke at kirkerne skulle have et kommunalt
overtilsyn.
Det
kom ikke desto mindre.
Dels
var 120.000 kr. mange penge dels forekom det at være alt for dyrt et projekt,
at ville bygge en kirke til over 300.000 kr., hvilket var en hel del mere end
det havde kostet at bygge Matthæuskirken på Vesterbro, Hellig Kors Kirke på Nørrebro
og Skt. Jacobs Kirke på Østerbro, som hver havde haft en byggepris på mellem
250.000 og 275.000 kr.
Spørgsmålet
om, hvorvidt det var en stor eller lille kirke, man burde bygge delte Indre
Mission op i Københavns Indre Mission og Indre Mission i resten af landet.
For
Københavns Indre Mission at se var det store monumentale kirker, der var brug
for. Steder hvor folket kunne samles, og som kunne være udgangspunkt for det
kirkepolitiske og sociale arbejde. Indre Mission uden for København fandt, at
man skulle bygge mange små kirker, hvorfra man i et tæt menighedsliv kunne nå
den enkelte i sognet. "Det afgørende i arbejdet for de vantro masser er -
at hindre at de vedbliver at være masser. Massebegrebet stiller dem uden for
kristendommen, der vil frelse den enkelte", som en af missionens store
udtrykte det.
Efter
at sognet var blevet udskilt fra Skt. Johannes sogn, blev der dannet en komité
bestående af 12 indflydelsesrige personer, hvis opgave det var at få sat gang
i et kirkebyggeri.
Borgerrepræsentationen
havde besvær med at færdigbehandle sagen om den ny kirke i Nørrevold
Kvarteret, som nu både handlede om økonomi og om placering, og efter en
langvarig debat udskød man sagsbehandlingen til et senere belejligt tidspunkt.
Begge
spørgsmål fandt en løsning i borgerrepræsentationen på dets møde i januar
1897. Her henviste man kirkebyggeriet til kommunens lille grund ved siden af
Kommunehospitalet. Området hed i folkemunde "Hullet" og var ikke på
nogen måde attraktivt, men borgerrepræsentationen gav en slags løfte om, at
hvis man kunne skaffe de fornødne midler til byggeriet på Grønttorvet og de
rette betingelser var tilstede kunne man få grunden ved Ørstedsparken.
Til
byggeriet besluttede man at påligne byens borgere en kirkeskat på 50.000 kr.,
og dermed mente man sagen afsluttet, men heri tog man fejl.
Der
rejst sig en debat i byens dagblade for og imod en kirkeskat, og i februar måned
blev der afholdt et stort møde om sagen i danserestauranten Kæden i
Dronningens Tværgade, hvor bølgerne gik højt, efter hvad man kan læse ud af
referatet i Politiken. Med det store møde i Kæden syntes sagen at have
nået
Hvordan
skaffer man 50.000 kr?
Det
var nu op til komiteen at tilvejebringe de nødvendige midler. Man havde 50 000
kr. fra staten samt et ikke ubetydeligt beløb i hundredtusindkronersklassen,
som var indsamlet ikke mindst blandt sognets beboere, det man manglede for at
kunne få tilladelse til at sætte byggeriet i gang var 50.000 kroner til
erstatning for de 50.000 kr., kommunen ikke havde fået lovhjemmel til at opkræve
som skat.
Formanden
for komitéen, pastor Julius Steen, gik til generalkonsul Julius Holmblad og
forelagde sagen. Steen havde i en periode været konstitueret i Slotskirken,
hvor generalkonsul Holmblad havde haft sin gang som kirkegænger, men de to mænd
havde ikke haft nærmere kontakt, før Steen henvendte sig til ham. Efter hvad
Steen kalder "en længere alvorlig Samtale" fik han, inden de skiltes,
et mundtligt tilsagn om, at kirkekomitéen skulle få det omtalte beløb, så
byggeriet kunne gå i gang.
Nu syntes vejen banet, for at det udkast til en kirke i Nørrvold Kvarteret, som arkitekt Martin Borch havde udarbejdet, og magistraten og ministeriet havde godkendt, at det kunne blive til virkelighed. Det havde ikke været noget let sag at få placeret en kirke med plads til 1.200 mennesker på den lille grund ved Kommunehospitalet, men det var lykkedes for arkitekt Borch ved blandt andet – mod en årlig leje - at få en tilladelse til at anbringe kirkens stræbepiller på hospitalets grund.
Arkitekten og hans medhjælpere arkitekterne Munck og Axel Petersen var gået i gang med det meget omfattende tegnearbejde, der lå mellem det første forslag og den endelige udformning, da man fik meddelelse om generalkonsul Julius Holmblads død.Julius
Steen havde ingen papirer endsige vidner, der kunne bekræfte, at han havde fået
løfte fra generalkonsul Holmblad på de 50.000 kroner til kirkens færdiggørelse.
Efter nogen tøven forelagde Steen sagen for generalkonsulens enke, som straks
meddelte den bekymrede pastor, at hun ville respektere det løfte hende afdøde
mand havde givet. Ja det blev ikke ved det, for hun vedlagde yderligere 25.000
kroner, så kirken kunne få sig et orgel, som det sømmer sig for så stor og
fin en kirke. Oven i disse store gaver forærede generalkonsulinden kirken et
alterbillede der viser bespisningen af de fire tusinde med syv brød og nogle småfisk.
Kunstneren Wilhjelm, der har malet billedet, har ladet disciplen Andreas føre
en dreng frem til Jesus med brødene og fiskene og således digtet lidt videre på
beretningen til ære for Sct. Andreas Kirke.
Endelig
kunne arbejdet gå i gang, og den 4. oktober 1898 nedlagde man blandt blomster og
flag under overværelse af stiftsprovst, geheimekonferensråd, borgmestre,
politidirektør og indtil flere professorer og præster grundstenen til kirken,
der nu havde fået navnet Sct. Andreas Kirke.
Julius
Steen, der foretog selve grundstensnedlæggelsen med skriftrulle og en håndfuld
af tidens mønter, afsluttede sin lille tale med at konstatere, at man i komitéen
stadig manglede 50.000 kroner for at kunne fuldende byggeriet, men at man da var
fortrøstningsfulde og regnede med at også disse penge ville komme ind.
1. februar
1899 gik alt arbejde i stå. Der var erklæret lockout, og det blev til den
store lockout, der varede helt frem til september og endte i det berømte
Septemberforlig, som fastslog arbejdernes ret til at organisere sig og
arbejdsgivernes ret til at lede og fordele arbejdet.
Sct.
Andreas Kirke var fra den allerførste begyndelse, og til den stod færdig i
februar 1901 en del af de kampe, som både politisk og religiøst blev
kendetegnende for begyndelsen af det sidste århundrede, hvor samfundet endnu
engang var lagt i støbeskeen.
De
sidste midler til færdiggørelsen af kirken blev bragt til veje i form af en række
foræringer til kirken fra borgerskab og håndværksmestre, så man ved
indvielsen søndag den 3. marts 1901 kunne glæde sig over de smukke lysekroner,
prædikestolen, glasmalerierne, kirkeskibet, sølvtøj, messehagel, døbefont og
meget mere af kirkens udstyr og inventar. Det var sammen med alt malerarbejdet i
kirken givet som gaver i ønsket om trods kirkepolitisk strid og partipolitisk kævl
at rejse en monumental kirke i København.
Følgende
præster har været ansat ved Sct. Andreas Kirke
Sognepræster
J. Steen 1895-1932
A. Alsinger 1932-1941
T. Beyer Christensen 1941-1962
B. Erritzøe 1962-1972
P Michaelsen 1972-1983
Eva Meile 1983-1992
Mads-Bjørn Jørgensen 1993-2005
Nicolai Halvorsen 2000-2004
Residerende kapellaner
T. Høyer 1901-1928
A. Alsinger 1929-1932
T. Beyer Christensen 1932-1941
B. Erritzøe 1942-1962
Gert Holthor 1963-1969
N. C. Lilleør 1969
Konstitueret
sognepræst
Gitte Ravn Iversen
1.dec 1992 – 31. marts 1993
Kateketer
Jørgen Nielsen
1896-1897
H. Chr. Hansen 1897-1902
L. Jørgensen 1902-1908
J. Pedersen 1908-1913
A. Oksbjerg 1913-1914
Knud Müller 1914-1919
Ejnar Olsen 1920-1922
Kaldskapellan
C.
E. Dam-Hendriksen 1922
Om denne altertavle meddeles det i august 1944 i menighedsrådets forhandlingsprotokol, at billedet er blevet nedtaget på grund af, at der er blevet forøvet hærværk mod billedet. Der har været ”Vandaliserings besøg i Kirken” skrev man, og der er blevet skud mod billedet, som har fået to huller, hvorfor man har taget det ned og erstattet det med et ”krucifix”, der hang et andet sted i kirken.
”Besøgene i Kirken”, som man også kaldte episoden, havde givet anledning til at man havde taget kontakt til et vagtselskab og fået tilbud på vagt i kirken tre gange hver nat formedelst 103 kroner om måneden. Om man har modtaget tilbuddet vides ikke, men begivenheden, der gav to skudhuller i altertavlen, der trods reparation stadig kan ses på bagsiden af billedet, vidner om, at også Folkekirken deltog i livet under besættelsen og delte vilkår med alle andre.
Det
var nødvendigt i Kirkeministeriet at udsende en række cirkulærer der
afspejler den usikkerhed man nærede med hensyn til ikke hvornår, men hvordan
krigen ville ende:
”Under
Hensyn til, at man i den nuværende Situation ikke kan bortse fra den Mulighed,
at Krigen i større Omfang, end det hidtil er sket, kan medføre, at der her i
Landet sker omfattende Skade paa baade fast Ejendom og Løsøre og da særlig
Brandskade, finder Ministeriet Anledning til at indskærpe, at det under en
eventuel Katastrofesituation bør ligge de ansvarlige alvorligt paa Sinde at træffe
saadanne Foranstaltninger, som efter de paagældendes bedste Skøn under de
foreliggende Forhold maa anses for mest egnede til at sikre Kirkebøgerne mod Ødelæggelser.”
Cirkulæret
er fra juni 1944 og vidner om den frygt, man nærede for, at landet i krigens
sidste udvikling kunne blive krigsskueplads med katastrofale ødelæggelser til
følge. Cirkulæret fortsætter med en redegørelse for, hvilke tiltag, der vil
være passende for at sikre kirkebøgerne imod ødelæggelse.
Af
samme dato 29. November 1943 udsendes der et Cirkulære til Stiftsøvrighederne
og til Overtilsynet for Kirkerne i København og paa Frederiksberg angaaende
Luftværnsforanstaltninger i Kirker:
”I
de Kirker, der ikke efter deres Beskaffenhed i sig selv egner sig til Benyttelse
som Tilflugtsrum, maa der drages Omsorg for Indretning af Tilflugtsrum, der kan
rumme det Antal Personer, Kirken er beregnet
for……………………………………….
Tilflugtsrummets
Beliggenhed og nærmeste Vej dertil bør være afmærkede ved Opslag eller paa
anden tydelige Maade…………………………………………….
For
hver Kirke skal der være udarbejdet en kort Instruktion for de tilstedeværende,
angivende hvilke Forholdsregler, der maa iagttages ved Flyvervarsling
(Luftangreb).
Instruksen
bør være opslaaet paa en for alle tilstedeværende tydelig Maade.
Saafremt
Flyvervarsling (1 Minuts stigende og faldende Sirenetone) indtræffer paa et
tidspunkt, hvor der ringes med Kirkeklokkerne, indstilles Klokkeringningen
straks.
Klokkeringningen
maa ej heller paabegyndes under Flyvevarsling.
Indtrædelse
af Alarmtilstand (2 Sirenetoner à 22 Sekunders Længde med en kort Pause) medfører
derimod ingen Indskrænkning i Klokkeringningen.
Gudstjenesten
kan herefter fortsættes i Kirken under Flyvervarslingsperioden (Luftangrebet).
Indtrædelse af Alarmtilstand under Gudstjenesten nødvendiggør ikke nogen midlertidig Afbrydelse af denne som foran beskrevet”.
Det
var altså ikke nødvendigt at standse Gudstjenesten ved Luftangreb,
Gudstjenesten kunne fortsætte, efter at kirkegængerne var blevet oplyst om
hvor Tilflugtsrummet kunne findes. Forklaringen på hvorfor politiet og de
kirkelige myndigheder havde besluttet, at det skulle være sådan findes lidt længere
nede i cirkulæret, hvor der står:
”Ved
Reglernes Affattelse har (man) taget Hensyn til, at et meget stort Antal Kirker,
og da navnlig næsten alle de fra Middelalderen stammende, er saaledes beskafne,
at de med Hensyn til Sikkerhed mod Sprængstykker staar paa Højde med de fleste
Tilflugtsrum, og at Indretningen af særlige Tilflugtsrum i saadanne Tilfælde
ikke er fornøden, ligesom særlig Sikring ad Vinduerne efter Omstændighederne
vil kunne undlades.”
I foråret
1945 da man troede, at 4. maj havde gjort en ende på krigen, kom krigen til Sct.
Andreas Kirke.
Vi
kender historien, fordi en dame, der har haft en del af sin barndom i sognet nærmere
bestemt på hjørnet af Bartholinsgade og Nansensgade lige over for Sct. Andreas
Kirke, har meddelt et uddrag af hendes fars dagbog fra den 6. maj 1945. Heri
fortælles der om de begivenheder der fandt sted i og omkring kirken den dag Den
Danske Brigade vendte hjem fra Sverige.
Else,
for det hedder damen, der har meddelt mig, hvad der står i hendes fars dagbog,
forlod sine forældres lejlighed for at se, hvad der var i gære i krydset
Gothersgade/Farimagsgade.
Det
blev fortalt, at man ventede at soldaterne fra Sverige ville køre denne vej
forbi, og at man havde taget opstilling for at hylde dem. Jublen var stor da de
nåede frem til krydset, men pludselig blev de beskudt fra hustagene.
Soldaterne
sprang af vognene og begyndte at skyde op ad husene efter de Hipoer, der havde
anbragt sig på taget af ejendommen skråt over for kirken.
Der
blev vild forvirring blandt de forsamlede mennesker, som søgte at komme ind i
kirken ad en sidedør for at søge tilflugt i kirken.
Dagbogen
fortæller:
”Mange
var dybt bevægede, faldt i hinandens Arme i Graad, en gravid Kvinde fik ondt."
I
det virvar der opstod, efter at man på grund af skyderiet ude på gaden havde søgt
tilflugt i kirken, var der nogen, der måtte tage sig af de bange og bekymrede
og ikke mindst søge at skaffe hjælp til den gravide kvinde.
Else
søgte uden held en læge blandt de tilstedeværende. I stedet meldte en
sygeplejerske sig til at tage sig af den gravide og trøste de bekymrede.
Else
gik op i menighedshuset og lukkede et vindue op, der vendte ud mod Nansensgade.
Herfra
kunne hun tale med beboere i ejendommen på den anden side af gaden og fortælle
de frihedskæmpere, der var kommet til stede om situationen. De bad hende om at
få åbnet porten ind til den lille gård bag kirken, så de kunne komme den vej
ind. Else fik fat i kirketjeneren, og porten blev åbnet, men synet af de bevæbnede
frihedskæmpere i kirken skabte yderligere uro og bekymring hos dem, der havde søgt
at bringe sig i sikkerhed for kuglerne.
Efterhånden
stilnede skyderiet af, og man forlod kirken i små grupper for med forsigtighed
langs husmuren at komme hjem i sikkerhed.
Mads-Bjørn Jørgensen:
Sct. Andreas
Kirke - historie, arkitektur og inventar
Pastor Mads-Bjørn Jørgensen
har skrevet nedenstående artikel om Sct. Andreas Kirkes historie, arkitektur og inventar
i Sct. Andreas Kirke i 2002-2003. Artiklen er skrevet med henblik på udgivelse som folder.
Afsnittet om orglet er
skrevet af organist Hans Thomas Eriksen. Artiklen lå klar til finpudsning og korrektur i 2005.
Kirkens pjece blev udgivet i 2007. ISBN 87-91802-05-9
Se pjecen i sin originaludgave
Jeg har enkelte pjecer på lager. Den kan erhverves ved henvendelse til:
André Palsgård
Kildebakkegårds Allé 23
2870 Dyssegård
tlf. 20150985 apalsgard@gmail.com
I nedenstående internetudgave af pjecen fra 2007 har jeg byttet lidt om på billedmaterialet og tilføjet enkelte fotos. André Palsgård 2011.
FORHISTORIE
I 1556 henlå kirkegården
udenfor Nørreport i en forfærdelig forfatning. Omtrent på samme sted, hvor
Sct. Andreas Kirke nu ligger, lå der for ca. 300 år siden en kirkegård, der
var anlagt på Christian den IVs befaling. Den var anlagt i peståret 1546 som
en assistenskirkegård for byens tre sognekirker Vor Frue Kirke,
Helligaandskirken og Sct. Nikolai Kirke, der i fællesskab havde bekostet at få
den anlagt og som også delte udgifterne til dens vedligeholdelse. På kirkegården
havde man bygget et lille kapel, som senere blev udvidet til at være en lille
kirke. Den blev indviet i 1628 af biskop Resen og blev kaldt "Kirken
udenfor Nørreport", men stod kun i 30 år. I året 1658 blev den revet ned
for at hindre svenskerne i at søge til dér under deres belejring af København.
Der
gik 200 år før der igen blev opført en kirke udenfor Voldene, så det var først
i 1861, man kunne indvie den nuværende Sct. Johannes Kirke på Nørrebro. Nørrebros
befolkning voksede imidlertid med rivende hast (i løbet af det første 10-år
fra 16.000 til 40.000). Skønt der ved pastor Frimodts energiske arbejde var
blevet bygget yderligere to kirker - Sct. Stefans Kirke i 1874 og Sct. Jakobs
Kirke i 1878 - så talte Sct. Johannes Sogn i 1885 over 70.000 mennesker.
Op igennem den
sidste halvdel af 1800-tallet voksede Københavns befolkning i forbindelse med
den stigende industrialisering og den dermed stigende indvandring fra land til
by. Voldene omkring byen var faldet og etagebyggeriet på broerne tog fart, ofte
som spekulationsbyggeri af ringe kvalitet.
Man kan få et
begreb om, hvad der skete i de sidste årtier af 1800-tallet ved at iagttage årstalsangivelserne
på ejendommene i Nansensgade og de tilstødende gader. Det var håndværkssvende
og ufaglærte, kuske og tjenestepiger, koksopbærere og skraldemænd, der
bosatte sig i de nyopførte ejendomme og befolkede de hurtigt voksende
kvarterer. De sociale forhold i de nye brokvarterer, hvor der kunne være op til
fem baggårdehuse, var ofte præget af fattigdom, arbejdsløshed og sygdom, mens
de kirkelige forhold var præget af alt for store sogne. På grund af de få
kirker og præster til den meget store befolkning blev
de kirkelige handlinger afviklet om lørdagen i hold, hvor bunkebrylupper,
massedåb og begravelser afløste hinanden.
Der foreligger en fortegnelse over de kirkelige handlinger, hvoraf blot her kan nævnes følgende eksempel:
Søndag den 8. september 1895:
Kl. 9.30 Skriftemål, højmesse med altergang
Kl. 11.30 Jordpåkastelse i kapellet ved Kirken (6 børn)
Kl. 12.00: 8 børns dåb
Kl. 12.30: 8 børns dåb
Kl. 13.00: 7 brudepar vies
Kl. 13.30: 1 brudevielse
Kl. 14.00: 8 børns dåb
Kl. 14.30: 2 brudepar vies
Kl. 15.00: 1 brudevielse
Kl. 16.30: 1 brudevielse
Kl. 17.00: 5 børns dåb
Kl. 17.30: Skriftemål, aftengudstjeneste med altergang
Samme dag: Begravelse på forskellige kirkegårde
Efter at sognet
var blevet udskilt fra Sct. Johannes sogn, blev der dannet en komité bestående
af 12 indflydelsesrige personer, hvis opgave det var at få sat gang i et
kirkebyggeri. Man fremkom med et andragende, som fik en velvillig behandling i
Kirkeministeriet og som førte til, at man ved den videre behandling i
borgerrepræsentationen under henvisning til den gamle lov fra 1888 anmodede om
120.000 kr. i ligningsmidler. Dette beløb skulle, sammen med 35.000 kr., som
man havde fået i overskud i forbindelse med bygningen af Hellig Kors Kirke, og
120.000 kr., som man mente ville komme ind som frivillige bidrag, kunne række
til – sammen med de 50.000 kr. man forventede at få fra staten – at bygge
en kuppelkirke med ettusinde siddepladser og sekshundrede ståpladser på Grønttorvet
op mod Ørstedparken.
Med Sct.
Andreas Kirke indtrådte omkring 1900 en drejning imod et nyt og skærpet
forbillede i dansk middelalderarkitektur. Kendetegnende for denne bygning er en
vis tyngde i bygningskroppen, en stærk plastisk karakter og stor stoflighed,
der opstår i samspillet mellem bygningsmassen og teglstenen. Teglstenen, det
dominerende byggemateriale, knytter de enkelte bygningsdele sammen i en helhed,
og anvendtes sammen med formsten til en enkel dekorativ detaljering af murværket.
Sct. Andreas Kirke er særligt repræsentativ for denne formgivning. Som en
genfortolkning af den danske landsbykirke tilstræber den gennem sine tunge mure
i munkesten at genskabe lidt af middelalderkirkens stemning.
GRUNDSTENEN
Endelig kunne arbejdet gå i gang, og den 4. oktober 1898 nedlagde
man blandt blomster og flag under overværelse af stiftsprovst,
geheimekonferensråd, borgmestre, politidirektør og indtil flere professorer og
præster grundstenen til kirken, der nu havde fået navnet Sct. Andreas Kirke.
Julius Steen,
der foretog selve grundstensnedlæggelsen med skriftrulle og en håndfuld af
tidens mønter, afsluttede sin lille tale med at konstatere, at man i komitéen
stadig manglede 50.000 kr. for at kunne fuldende byggeriet, men at man da var
fortrøstningsfulde og regnede med, at også disse penge ville komme ind.
KIRKEINDVIELSE
Kirkeindvielsen fandt sted søndag den 3. marts 1901, og man kunne glæde
sig over de smukke lysekroner, prædikestolen, glasmalerierne, kirkeskibet, sølvtøj,
messehagel, døbefont og meget mere af kirkens udstyr og inventar. Det var
sammen med alt malerarbejdet i kirken givet som gaver i ønsket om trods
kirkepolitisk strid og partipolitisk kævl at rejse en monumental kirke i København.
EKSTERIEUR
Kirken er bygget i senromansk stil med motiver fra sjællandske
murstenskirker. Stilen harmonerer smukt med det byzantinsk inspirerede
Kommunehospital. Facaderne står på granitsokler og alle vægge er opmurede af
munkesten og fugede som i gammelt murværk.
Krucifikset over alterbordet er forgyldt og stammer fra kirkens første tid. Bag krucifikset ses et freskomaleri af et livstræ. Tidligere var livstræet delvist skjult af et alterbillede, der forestillede "Bespisningen i ørkenen" (Johannesevangeliet 6.8) malet af I. Wilhjelm. Altertavlen blev beskadiget af skudhuller under krigen og hænger nu efter at være blevet restaureret på sidepulpituret.
Billedhuggeren Georg Christian Freund har skænket relieffet, der sidder bag døbefonten, mens et glasmaleri af Anton Dorph befinder sig bag opgangen til prædikestolen.
Bag døbefonten
hænger et stort billede af Sct. Andreas. Det er malet af Henrik Olrik som en
skitse til et af apostelbillederne i Frederikskirkens (Marmorkirkens)
kuppel. De øvrige skitser af apostlene hænger idag i Apostelkirken på
Vesterbro. Kunstnerens enke har skænket kirken det. Den rigt udskårne
prædikestol er skænket af snedkermestrene Plum.
I
etagen over Skriftestolene er der en stor sal, dækket af en tøndehvælving af
træ, dekoreret med livlige farver. Bag kirkens kor, imod Bartholinsgade, er et
ligkapel med ligrum.
Orglet blevet bygget af orgelbygger Starup og havde 31 stemmer, fordelt på 2 manualer og pedal. Orglet var, hvad der ikke var en selvfølge på den tid, forsynet med elektrisk blæser, og orglet var i øvrigt en gave, doneret til kirken af enkefru Julius Holmblad. Dette orgel stod til 1956, hvor det måtte vige for det nuværende, der blev placeret på samme sted som det oprindelige.
Visse dele af træværket, herunder den opgående sol, som danner afslutning på en øverste del af orglet, blev dog genanvendt, da orgelbyggerfirmaet Th. Frobenius & Co. byggede det nye orgel, der er på 40 stemmer og som er et af Frobenius’ bedste barokorgler. Orglets klangskønhed medfører, at det aldrig er trættende at høre på, og den noget mørke, varme klang er fri for den skrigende karakter, som desværre ikke sjældent findes hos nyere orgler.
Orglet rummer 4
værker og har 40 stemmer. Hovedværket med 11 stemmer er placeret midt i
facaden. På hver side er det omgivet af pedaltårnene, i hvilke pedalværkets
11 stemmer har plads, mens overværket med 10 stemmer er placeret øverst i
orglet, ovenover hovedværket. Overværket var oprindelig planlagt at skulle
have været placeret som et rygpositiv, men dette blev opgivet af arkitektoniske
årsager. Brystværket rummer 7 stemmer.
Orglets
disposition. Fordelingen af stemmerne på de forskellige værker
betegnes som orglets disposition, og denne er som følger:
Hovedværk
|
Overværk
( i svelle) |
Brystværk
|
Pedal
|
Quintatøn
16' |
Gedakt
8' |
Rørfløjte
4' |
Principal16' |
Orglet har mekanisk traktur, elektromekanisk registratur med 2 frie kombinationer og generalcrescendo og har følgende koblinger: OV/HV, BV/HV, HV/P og OV/P.
Badskær Kirkes orgel
1936–1988. Det vides ikke, hvilken kirke, der var første ejer. Orglet er
bygget i 1890 af orgelbygger Frederik Nielsen, Aarhus. Orglet er således
orgelsamlingens ældste orgel. Frederik Nielsen overtog J. A. Demants firma i
1878. Frederik Nielsen var en solid håndværker. Han havde svendebrev som
snedker og som pianofortefabrikant. Da han døde i 1903 overtog hans søn, Emil
Nielsen, orgelbyggeriet.
Krummerup Kirkes orgel
1899-1990. Orglet bærer navnet Joh. P. Andresen & Co., Ringkjøbing.
Orgelbyggersvenden C. Schuster har sat sin signatur inde i orglet. Schuster var
dansk født, men fik efter endt svendetid eget orgelværksted i Sverige. Fra
1896 gik han 5 år på valsen. En mandtalsliste fra folketællingen 1898 afslører,
at han med hustru og 6 børn flyttede fra Flensborg og bosatte sig i Ringkøbing
i januar 1898. Man må formode, at han ledede den nyoprettede kirkeorgelafdeling
på harmoniumsfabrikken. Andresens kirkeorgelafdeling fungerede i årene
1897-1908. Efterspørgslen på såvel orgler som de populære harmonier blev
hurtigt for stor til de fysiske rammer i fabrikken i Ringkøbing. Med udgangen
af 1908 forærede Andresen kirkeorgelafdelingen til nevøen Marinus Sørensen,
der videreførte den under navnet Horsens Orgelbyggeri. I 1924 blev fabrikken
jysk filial for orgelbyggeriet Th. Frobenius, København. Orglet blev opstillet
i Sct. Andreas Kirke som orgelsamlingens første orgel i 1998.
Øland Kirkes orgel 1906–1988. Orglet er samlingens eneste
pneumatiske orgel. Orglet bærer navnet A. C. Zachariassen, Orgelfabriken,
Aarhus. Ved nedtagningen af orglet fandt man 2 adressemærkater, hvoraf den ene
fortsat sidder skjult i en samling. Det fremgik af teksten på mærkaterne, at
orglet er bygget af Orgelbyggeriet i Aarhus ved Emil Nielsen. Med håndskrift
var tilføjet "Halvrimmen", der er nærmeste jernbanestation i forhold
til Øland, der ligger på Limfjordens nordlige bred. Emil Nielsen arvede
virksomheden efter sin far, Frederik Nielsen, i 1903. Emil Nielsen gik konkurs i
1906 og en del af inventaret blev overtaget af orgelbygger A. C. Zachariassen
– formentlig også dette orgel, der blev ombanderoleret og fik betegnelsen
”opus I”.
Børglum Kirkes orgel
1945-1997. Stod i Bangsbostrand Kirke i Frederikshavn 1903-1945. Orglet er
importeret fikst og færdigt fra "Den Keiserlige Hof-orgelfabrik" Gebrüder
Rieger i Østrig og opstillet af Joh.
P. Andresen under dennes navn.
Orglet har et specielt pibebesparende system og dobbeltlabierede piber.
Kororglet
Kororglet er bygget i 1943 af orgelbygger
Wilhelm Hemmersam som hans opus I. Orglet har 4 stemmer på 1 manual. Der er
intet pedal. Orglet har i 1940erne stået kortvarigt i Jægersborg Kirke og
Bagsværd Kirke og i 1960erne i Hyltebjerg Kirke. Fra o. 1971 har det været i
privat eje. Deraf betegnelsen ”Dr. Felters orgel”. Orglet blev erhvervet til
kirken i 2003. På side 2 ses orglet
som det tog sig ud i præsteværelse i 2004.
Af bygningsværker,
som MB var arkitekt på, kan bl.a. nævnes følgende: Provinsarkivet, nu
Landsarkivet for Fyn, Odense (1892-1893); ombygning Højbro Plads 5, Kbh.
(1896-1897); Sct. Andreas Kirke (1898-1901); Det Danske Selskabs Skole,
Forchhammersvej 18, Frederiksberg (1899-1900); kapellet, Ny Skt. Nicolai,
Køgegård.,
Køge (1900); tilbygning til Rigsdagsbygningen, nu Østre Landsret,
Fredericiagade, Kbh. (1902-1903).
MB stod for udvidelse samt ombygning af Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole,
Kbh. (1918-1926); Institut For teoretisk Fysik, nu Niels Bohr Inst., Blegdamsvej
15, Kbh. (1920, senere udv.); Studiegården, Tagensvej 15, Kbh. (1921-1923); Den
kgl. Mønt, Amager Boulev. 115, Kbh. (1922-1923).
Af
restaureringer stod MB bl.a. for Konsistoriets Hus, Kbh. Univ.gård (1904); Vor
Frue Kirke, Kbh. (1904); Skt. Nicolai Kirke, Kbh. (1905); Borchs Kollegium Kbh.
(1912-1913).
Af projekter
kan nævnes Statens Museum for Kunst (1885 og 1886); Christiansborg (1887 og
1888); Landsarkivet, Kbh. (1890); Glyptoteket (1891); Sct. Andreas Kirke, Kbh.
(1897); talescene, Det kgl. Teater (1910-1911); Aarhus Univ. (1926).
Desuden har MB
foretaget opmålinger, tegnet møbler, mindetavler og gravminder.
Anders Bundgaard (1864-1937), billedhugger. Uddannet 1884-85 på teknisk skole; 1885-87 på Kunstakademiet, bl.a. under Th. Stein. AB udførte den udvendige skulpturelle udsmykning af Københavns Rådhus og Christiansborg Slot (portrætmaskerne, kongeportalen og folketingsportalen).
Bedst kendt er AB for Gefionspringvandet (1908, Langelinie, Kbh.), hvor han naturalistisk har fastholdt et motiv fra nordisk mytologi. Cimbrertyren (1937, Aalborg) er et andet større arbejde. Kunstmuseet ejer "Skat i gemme" (1905) og en række mindre skitser. AB foretog adskillige rejser til udlandet, til Paris første gang 1889, og til Italien, hvorfra han i 1899-1900 besøgte Egypten og Grækenland.
Georg Christian Freund
(1821-1900), billedhugger. Uddannet på Kunstakademiet 1836-45. Opholdt sig i
Rom 1854-65. Titulær professor 1892. Georg Freund
uddannedes og arbejdede i
traditionen fra Thorvaldsen og Bissen, og han var medarbejder på sin
farbror, H. E. Freunds Ragnarokfrise til Christiansborg. Hans
selvstændige
arbejde har anekdotisk karakter, f.eks. "En lille pige, som plukker
blomster" (1854, Kunstmuseet).
Jul. Steen og T. Høyer:
St. Andreas Kirke. J. Frimodts Forlag 1926
Anne-Mette Gravgaard:
Storbyens virkeliggjorte længsler. Kirkerne i København og på Frederiksberg
1860 – 1940
Ebbe Kløvedal Reich: Drag
ind ad disse porte. 14 beretninger om kirkerne i den indre by
Arkitekten - Tidsskrift for
arkitektur og dekorativ kunst. Månedshæfte udgivet af Akademiet
Hans Edvard Nørregård-Nielsen:
Dansk Kunst, 2, Biografier – Om 750 danske billedkunstnere, malere,
billedhuggere, grafikere og tegnere. Gyldendal, 1995
Abstract
Sct. Andreas Church in Gothersgade, Copenhagen, was built in 1901. The inhabitants of the quarter were
poor, and sickness rate as well as infant mortality was high. In the small
streets were up to 5 slums behind each main building.
The committee behind the building had no money for their project, so one might
as well aim high. In the public debate there were strong critics of the
building. One found it morally reprehensible to build such an expensive church
in such a poor quarter. The money should be used for remedying destitution.
However, as a reaction against the opposition to the building, private funds
were rolling in for the project.
The church buildings were drawn by architect Martin Borch. The church appeared
in monastic stones with a conventual character, with an outside marked by
several beautiful details. A small pave stoned churchyard is found between the
church building, the chapel and the parish hall. The church has beautiful
cross-vaultings. The parish hall contains two high-ceiled confession rooms on
the ground floor and an assembly hall on the first floor. As well as the chapel
and the parish hall the church is ornamented with fresco painting of textiles,
borders and stylized flowers. Wooden ceilings and girders are decorated with carvings
and painting. The style is called "skønvirkestil" - a Danish
counterpart to Jugend style or art noveau - inspired by life in the country.
On page 4, the brochure shows a register of ecclesiastical actions on a regular
Sunday a few years before the church was built, but after the parish became
independent, separated from the parish of Sct. Johannes: Confessions, High
Mass, Communion, the christening of 29 children, the funeral of 6 children in
the chapel, 12 weddings, confessions and evening service with Communion. At the
same day were burials on various cemeteries officiated. Also Saturdays had to
be used for multiple weddings and mass funerals.
The description of the architecture of the building parts is accompanied
by photos of details in the exterior. Artists and givers are mentioned in connection to the description of the
furniture.
The church's baroque organ is built by Danish organ builders Th. Frobenius
& Co. in 1956. It contains
40 ranks divided on 3 manuals and pedal.
The side gallery's organ collection (consisting of 7 village church organs
built between 1890 and 1906) has been negotiated because of collaboration
between the vestry and Dr. André Palsgård, who has put the rejected organs to
order. The first organ was placed in 1998. The organs are being demonstrated in
concerts several times a year.
Fotosamling
Fra Illustreret Tidende 10. marts 1901. Kirkens
indvielse:
Ezio Pillons fotos 2005:
Fotos
optaget til brug i pjecen:
"Klostergården"
Kirkerummet:
Koret:
_ _ _
Sideskibet:
Øster
Brønderslev Kirkes / Øster Hjermitslev Kirkes orgel på kortvarigt besøg i
sideskibet 2009-2010 (AP)
Festsalen
i skønvirkestil:
Sct.
Andreas Kirkes orgel før ombygningen 1956 (Foto:
Walther Frobenius).
Orglet
Ornamenter:
Vejrhanen
løsnede grebet fra spiret i 2007. Den måtte nedtages ved hjælp af kæmpekran.
Udsnit
af en arkitekttegning af kirketårnet. Tegningen er ophængt i søjlesalen.
Vindfløj med kugle, kongekrone, vejrhane og kors. Udkastet til vejrhanen
afviger fra det endelige resultat.
2013.
Vejrhanen opstillet til fotografering
på en bænk på sidepulpituret.
Vejrhanen
er 89 cm høj, bygget af pladejern og forstærket i ryggen med et ekstra
plade.
André Palsgård 2006, sidst 2019
Forside